Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP

Andika Yuda Wardana, Diniy Hidayatur Rahman, Widya Multisari

Abstract

Abstract: This study examines the effect of the solution focused brief group counseling approach on academic procrastination. This quantitative research using quasi-experimental research design. The research design used was a pretest-posttest with a control group design. The research population is all public junior high school 6 Malang eighth-grade students in the 2021/2022 academic year. The research sample was obtained through a purposive sampling of 8 students and divided into experimental and control groups. The research instrument used is the Academic Procrastination Scale. Data analysis was used to test the differences in academic procrastination before and after being given short, solution-focused counseling, namely the Mann-Whitney Test. The results of the data analysis show that the significance value is 0.02 less than 0.05, meaning that the research hypothesis is accepted. So short group counseling focused on solutions significantly reduces academic procrastination in eighth-grade students. The results of the research can be used as an alternative to help solve student problems in counseling services, especially related to reducing academic procrastination.


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh pendekatan konseling kelompok ringkas berfokus solusi terhadap prokrastinasi akademik. Penelitian ini termasuk penelitian kuantitatif dengan desain penelitian quasi experiment. Rancangan penelitian yang digunakan adalah pretest-posttest with control group design. Populasi penelitian seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 6 Malang pada tahun ajaran 2021/2022. Sampel penelitian diperoleh melalui teknik purposive sampling yang terdiri dari 8 siswa dan dibagi ke dalam kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen penelitian yang digunakan adalah skala prokrastinasi akademik. Analisis data yang digunakan untuk menguji perbedaan prokrastinasi akademik sebelum dan sesudah diberikan konseling ringkas berfokus solusi yaitu Mann-Whitney Test. Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai signifikansi 0,02 kurang dari 0,05, artinya hipotesis penelitian diterima. Maka dapat disimpulkan bahwa konseling kelompok ringkas berfokus solusi berpengaruh secara signifikan untuk menurunkan prokrastinasi akademik siswa kelas VII SMP Negeri 6 Malang. Hasil penelitian dapat dimanfaatkan sebagai alternatif bantuan penyelesaian masalah siswa dalam layanan konseling khususnya terkait reduksi prokrastinasi akademik.

References

Abu, N. K., & Saral, D. G. (2016). The Reasons of Academic Procrastination Tendencies of Education Faculty Students. The Online Journal of New Horizons in Education-January, 6(1), 165–169.
Alvira, M. (2014). Keefektifan Teknik Self Management untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa SMP. Universitas Negeri Malang.
Basit, H. A. (2017). Konseling Islam. Prenada Media.
Burka, J., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why You do It, What to do About It Now. Hachette UK.
Candra, U., Wibowo, M. E., & Setyowani, N. (2014). Faktor – Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 3(3), 66–72.
Corey, G. (2016). Theory and Practice of Group Counseling. Cengage Learning.
de Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., McCollum, E., Trepper, T., & Berg, I. K. (2007). More than Miracles: The State of the Art Of Solution-Focused Brief Therapy. More than Miracles: The State of the Art of Solution-Focused Brief Therapy., pp. xiii, 177–xiii, 177. New York, NY, US: Haworth Press.
Dewi, R. F. (2016). Efektivitas Konseling Kelompok Singkat Berfokus Solusi (SFBC) untuk Meningkatkan Kemandirian Pengambilan Keputusan Peserta Didik Kelas XI SMKN 2 Kediri Tahun Pelajaran 2016/2017.
Ernawati, E., & Sumarwoto, V. D. (2016). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Melalui Teknik Shaping Untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Barat Kabupaten Magetan. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 41–53.
Esmaeili, N., & Monadi, M. (2016). Identifying the Causes of Academic Procrastination from the Perspective of Male Middle School Male Students. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2464, 1–20.
Fathoni, J., Radjah, C. L., & Santoso, D. B. (2020). Keefektifan Konseling Singkat Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa SMA Negeri 7 Kota Kediri. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang, 30–34.
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. Springer Science & Business Media.
Munawaroh, M., Alhadi, S., & Saputra, W. (2017). Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 9 Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(1), 26–31. doi: 10.17977/um001v2i12017p026
Nafeesa, N. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Siswa yang Menjadi Anggota Organisasi Siswa Intra Sekolah. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(1), 53–67. doi: 10.24114/antro.v4i1.9884
Nurrasyida, N. (2018). Pengaruh Konseling Kelompok Teknik Restrukturisasi Kognitif terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas VIII DI SMP Negeri 3 Stabat Tahun Ajaran 2018/2019. UNIMED.
Palmer, S. (2014). Introduction to Counselling and Psychotherapy: The Essential Guide. In Introduction to Counselling and Psychotherapy: The Essential Guide. Sage. doi: 10.4135/9781446279755
Popowiranta, A., Widiastuti, R., & Mahfud, A. (2019). Penggunaan Solution Focused Brief Counseling (SFBC) untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Lampung, 1–15.
Putri, A. R. (2019). Pengaruh Ketakutan Akan Kegagalan terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Panjura Malang. Universitas Negeri Malang.
Rahman, D. H. (2018). Model Hubungan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Penyelesaian Skripsi Dalam Perspektif Rational Emotive Behavior Therapy. Universitas Negeri Malang.
Saputra, R., Purwanto, E., & Awalya, A. (2017). Konseling Kelompok Teknik Self Instruction dan Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 84–89.
Sciarra, D. T. (2004). School counseling: Foundations and contemporary issues. Brooks/Cole Publishing Company.
Setiyowati, A. J., Rachmawati, I., & Multisari, W. (2020). Academic Procrastination among Adolescents and its Implication on Guidance and Counseling. Proceedings of the 1 St International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2020), 416–423. Paris, France: Atlantis Press. doi: 10.2991/assehr.k.201214.270
Setyarini, W. (2021). Keefektifan Konseling Kelompok Berfokus Solusi untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Pada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Majeyan. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(2), 201–209.
Sholikhah, L. D., Sugiharto, D. Y. P., & Tadjri, I. (2017). Model Konseling Kelompok Dengan Teknik Penguatan Positif untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 62–72.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509. doi: 10.1037/0022-0167.31.4.503
Steel, P., Brothen, T., & Wambach, C. (2001). Procrastination and Personality, Performance, and Mood. Personality and Individual Differences, 30(1), 95–106. doi: 10.1016/S0191-8869(00)00013-1
Susila, R. H. C. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok Realita untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa SMP Negeri 21 Malang. Universitas Negeri Malang.
Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1997). Longitudinal Study of Procrastination, Performance, Stress, and Health: The Costs and Benefits of Dawdling. Psychological Science, 8(6), 454–458. doi: 10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x
Ulum, M. I. (2016). Strategi Self-Regulated Learning untuk Menurunkan Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 153–170. doi: 10.15575/psy.v3i2.1107
Zahra, N. Y., Sumitro, A., & Febrianti, T. (2019). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Shaping untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa di SMPN 200 Jakarta. Guidance, 16(02), 16–21. doi: 10.34005/guidance.v16i02.574

Authors

Andika Yuda Wardana
andika.yuda.1801116@students.um.ac.id (Primary Contact)
Diniy Hidayatur Rahman
Widya Multisari
Wardana, A. Y., Rahman, D. H., & Multisari, W. (2023). Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP. Buletin Konseling Inovatif, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.17977/um059v3i12023p53-60

Article Details