Keefektifan Teknik Disensitisasi Sistematis untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial Santri di Madrasah Aliyah Negeri

Ahmad Fitra Rasyadi, IM Hambali, Henny Indreswari

Abstract


Abstract: Santri is required to be able to make social adjustments because they are in the same environment. Social problems will arise when students cannot adjust to the dormitory environment, resulting in non-achievement of social responsibility development tasks and disrupting students' academic activities. This study aims to determine the effectiveness of systematic desensitization techniques in reducing students' social anxiety disorder. The research method used was a single-subject study with the A-B-A1-B1 reversal design. The sampling technique used purposive sampling with the criteria of male and female students of class XI MAN, who had never participated in systematic desensitization therapy and were willing to participate in the entire series of counseling. The intervention used is a systematic desensitization technique. The data collection instrument used measuring social anxiety disorder and direct observation. Data analysis was performed by visually analyzing the data under and between conditions. The direction of the trend is analyzed using the split-middle method to obtain a more certain data measure by calculating the median value of each condition. The results of this study indicate that the systematic desensitization technique effectively reduces students' social anxiety disorder.


Abstrak: Santri dituntut untuk dapat melakukan penyesuaian sosial karena berada dalam lingkungan yang sama. Permasalahan sosial akan muncul ketika santri tidak dapat melakukan penyesuaian sosial dengan lingkungan asrama sehingga mengakibatkan ketidaktercapaian tugas perkembangan tanggung jawab sosial dan mengganggu kegiatan akademik santri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan teknik disensitisasi sistematis untuk mereduksi gangguan kecemasan sosial santri. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian subjek tunggal desain reversal A-B-A1-B1. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan kriteria santri putra/putri kelas XI MAN, belum pernah mengikuti terapi disensitisasi sistematis, dan bersedia mengikuti seluruh rangkaian konseling. Intervensi yang digunakan adalah teknik disensitisasi sistematis. Instrumen pengumpulan data menggunakan alat ukur gangguan kecemasan sosial dan obeservasi langsung. Analisis data dilakukan dengan menganalisis data dalam kondisi dan antar kondisi secara visual. Arah trend dianalisis menggunakan metode split-middle untuk mendapatkan hasil ukuran data yang lebih pasti dengan menghitung nilai median dari masing-masing kondisi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa teknik disensitisasi sistematis efektif untuk mereduksi gangguan kecemasan sosial santri.


References

Abimanyu, & Marinhu. (1996). Teknik Relaksasi dalam Konseling. Jakarta Prenada Media Group.
Agung Diah Kartika Sari, A., Ketut Gading, I., Kadek Suranata, I., & Studi Bimbingan dan Konseling, P. (2020). Behavioral Counseling with Systematic Desensitization Techniques to Reduce Anxiety : Development of Counseling Guidelines. Bisma The Journal of Counseling, 4(2), 129–137. https://doi.org/10.23887/bisma.v4i1
Alberto, P., & Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers.
Almizri, W., & Karneli, Y. (2021). Teknik Desensitisasi Sistematik Untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial (Social Anxiety Disorder) Pasca Pandemi Covid-19. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(1), 75–79. https://doi.org/10.53682/educouns.v2i1.2130
Ari Setianingrum, A., Yusmansyah, yahoocom, & Shinta Mayasari, dan. (2013). Upaya Mengurangi Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Menggunakan Teknik Relaksasi. Jurnal ALIBKIN: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(4), 1–12. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/2796
Asri, D. N., & Suharni. (2021). Modifikasi Perilaku: Teori dan Penerapannya (D. Apriandi (ed.); Cetakan Pe). UNIPMA Press.
Ayres, J. L. (2015). Intellectual disability (Intellectual developmental disorder). In The 5-Minute Clinical Consult Standard 2016: Twenty Fourth Edition. https://doi.org/10.4324/9780429286896-12
Bagus, I., & Ardhani, I. (2018). Hubungan tingkat kecemasan terhadap aktivitas sehari-hari pada lansia di Panti Werdha Wana Seraya , Denpasar - Bali. E-Journal Medika, 7(1), 37–42.
Barata, M. S., & Izzati, U. A. (2013). HUBUNGAN ANTARA KETERBUKAAN DIRI DAN HARGA DIRI DENGAN PENYESUAIAN DIRI REMAJA PONDOK PESANTREN PERSIS PUTRI BANGIL PASURUAN. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 2(1).
Bernstein, D. A., & Borkovec, T. D. (1973). Progressive Relaxation Training: A manual for the Helping Professions.
Boyce, J., Rotenberg, C., & Karam, M. (2015). Mental health and contact with police in Canada. Juristat: Canadian Centre for Justice Statistics, 269–289.
Chomaria, N. (2009). Tips Jitu dan Praktis Mengusir Stress. Jogjakarta: Diva Press.
G. T. Doran. (1981). There’sa SMART way to write management’s goals and objectives. Management Review, 70(11), 35–36.
Garry, M., & Pear, J. (2015). Modifikasi Perilaku: Makna dan Penerapannya. (Y. Santoso (ed.); 10th ed.). Pustaka Pelajar.
Gellman, M. D. (2013). Encyclopedia of Behavioral Medicine. In Reference Reviews (Vol. 27, Issue 7). https://doi.org/10.1108/rr-05-2013-0108
Giri, P. A. S. P. (2020). Mereduksi Kecemasan dengan Teknik Desensitisasi Sistematis. Widyadari, 21 No. 1, 379–393. https://doi.org/10.5281/zenodo.3756949
Hambali, I. (2016). Model Dialog “4D” Untuk Meningkatkan Kesadaran Multi Kultural Siswa Sma Di Kota Malang. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(3), 95–103. https://doi.org/10.17977/um001v1i32016p095
Heiriyah, A., Hayati, S. A., & Tohari, S. (2022). Pelatihan Teknik Disensitisasi Sistematis bagi Guru Bimbingan dan konseling Tingkat SMP untuk Membantu Mengurangi Kecemasan Siswa di Lingkungan Lahan Rawa Kabupaten Barito Kuala. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas, 8(1), 138–146.
Indreswari, H., Ilmi, A. M., Bariyyah, K., & Malang, U. N. (2022). Play Therapy Bermuatan Permainam Tradisional untuk Melatih Kemampuan Interaksi Sosial Anak Autis. 7(2), 65–74.
Izzah, A. N., & Sa, I. (2023). Systematic Desensitization Technique ’ s Effectiveness in Reducing Public Speaking Anxiety in MAN 1 Pamekasan Students. 11(1), 1–8. https://doi.org/10.18592/al-hiwar.v11i1.8922
Jacobson, E. (1987). Progressive Relaxation. The American Journal of Psychology, 100(3), 458–461.
Kalalo, B., Marlietama, C. A., & Cristabel, G. (2021). Validity of the Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) Measurement Tool. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 10(1), 18–26. https://doi.org/10.21009/jppp.101.03
Kusaini, U. N. (2021). Identifikasi Permasalahan Santri Melalui Instrumen Alat Ungkap Masalah Di Pondok Pesantren Yogyakarta. Coution : Journal of Counseling and Education, 2(2), 10. https://doi.org/10.47453/coution.v2i2.354
Lestari, Y., Latif, S., & Widiastudi, R. (2013). Mengurangi Kecemasan Siswa di Sekolah dengan Menggunakan Teknik Desensitisasi Sistematis. Jurnal Bimbingan Konseling, 2(3), 1–12. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/2084
Liebowitz, M. R., Gorman, J. M., Fyer, A. J., Klein, D. F., & York, N. (1985). Social Phobia Review of a Neglected Anxiety Disorder. Aren Gen Psychiatry, 42, 729–736. https://doi.org/doi: 10.1001/archpsyc.1985.01790300097013.
Marlina. (2021). Single Subject Research: Penelitian Subjek Tunggal (I. Vidyafi (ed.)). Rajawali Pers.
McGlynn, F. D. (2002). Systematic Desensitization. Encyclopedia of Psychotherapy, 2, 755–764. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/B0-12-343010-0/00216-6
Murtafiah, A., & Sahara, O. A. (2019). Pelaksanaan Bimbingan Pribadi Sosial Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa Terisolir Di SMP Negeri 5 Banguntapan. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 3(2). https://doi.org/10.21043/konseling.v3i2.6542
Neacsu, V., Sfeatcu, I. R., Maru, N., & Dumitrache, M. A. (2014). Relaxation and Systematic Desensitization in Reducing Dental Anxiety. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 127, 474–478. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.293
Prabowo, A. S., & Cahyawulan, W. (2016). Pendekatan Behavioral: Dua Sisi Mata Pisau. Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 15. https://doi.org/10.21009/insight.051.03
Prayetno, A., Sutatminingsih, R., & R Tuapattinaja, J. M. (2020). Effect of Systematic Desensitization for Decreasing of Anxiety in Individual with Specific Phobia. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 5(3), 124–126.
Pritaningrum, M., & Hendriani, W. (2013). Penyesuaian Diri Remaja yang Tinggal di Pondok Pesantren Modern Nurul Izzah Gresik Pada Tahun Pertama. Jurnal Psikologi Kepribadian Dan Sosial, 2(3), 134–143.
Sarafino, E. P. (2012). Applied Behavior Analysis Principles and Procedures for Modifying Behavior.
Sari, E. M., Dahliana, D., & Husen, M. (2019). Identifikasi Permasalahan Santri Pondok Pesantren Darul Ulum Komplek YPUI Kampung Keuramat Kecamatan Kuta Alam Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(3).
Sari, W. K., Jannah, N., & Afriyanti, V. (2022). Identifikasi Permasalahan Kecemasan Sosial dan Penanggannya Pada Remaja di Panti Asuhan. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 204–208. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i2.177
Sugiantoro, B. (2018). Teknik Desensitisasi Sistematis (Systematic Desensitization) dalam Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial (Social Anxiety Disorder) yang dialami Konseli. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 5(2), 72–82. https://doi.org/10.29407/nor.v5i2.13078
Sumanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2005). Pengantar Penelitian Dengan Subyek Tunggal. CRICED University of Tsukuba, 1–150.
Suryaningrum, C. (2020). Skala Kecemasan Sosial (Alat Ukur dan Manual). Buku Panduan/Petunjuk, 1–21. http://repository.uin-suska.ac.id/26740/1/Haki Buku Genealogi Intelektual Melayu Tradisi Pemikiran Islam Abad ke 19 di Kerajaan Riau Lingga.pdf
Von Ebers, M., Nirjhar, E. H., Behzadan, A. H., & Chaspari, T. (2020). Predicting the Effectiveness of Systematic Desensitization through Virtual Reality for Mitigating Public Speaking Anxiety. ICMI 2020 - Proceedings of the 2020 International Conference on Multimodal Interaction, 670–674. https://doi.org/10.1145/3382507.3418883
Wolpe, J. (1961). The Journal of Nervous and Mental Disease.
Yusti, T. E. (2021). Konseling Behavioral Dengan Teknik Penguatan Positif Untuk Mengurangi Kebiasaan Berbohong Seorang Remaja Di Desa Banjarwungu Tarik Sidoarjo. Islamic State University of Surabaya.

Authors

Ahmad Fitra Rasyadi
fitrarasyadi10@gmail.com (Primary Contact)
IM Hambali
Henny Indreswari
Rasyadi, A. F., Hambali, I., & Indreswari, H. (2023). Keefektifan Teknik Disensitisasi Sistematis untuk Mereduksi Gangguan Kecemasan Sosial Santri di Madrasah Aliyah Negeri. Buletin Konseling Inovatif, 3(2), 133–148. https://doi.org/10.17977/um059v3i22023p133-148

Article Details