Educational Cinema Techniques Guide for Accelerating Optimism Among Senior High School Students
Abstract
This study seeks to develop a group counseling guide media using educational cinema techniques to enhance students' optimism in State Senior High School 1 Singosari, Malang. This study adopted the Research and Development research model developed by Borg and Gall, comprising seven research stages, including: (1) data collection stage, (2) research planning stage, (3) initial product development, (4) trial phase, (5) product revision stage, (6) initial field trial phase, (7) final product stage. In this study, an instrument was employed to assess the acceptability of the prototype which had been developed. The data applied in this study was quantitative and qualitative data. The quantitative data was obtained using percentage descriptive techniques. Qualitative data was also obtained from criticism, suggestions, and input from experts and potential product users. The results of the service media expert test, service material expert test, and prospective users showed a high score. The obtained score indicates that the prototype meets the accessibility criteria of accuracy, usability, convenience, and attractiveness, as well as the criteria of being very accurate, very useful, very easy to use, and very interesting to use.
References
Dinata, W. C., Rahman, D. H., & Indreswari, H. (2022). Pengembangan Panduan Sinema Edukasi dengan Model Blended Learning untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Atas. Buletin Konseling Inovatif, 1(2), 83-89. doi: 10.17977/um059v1i22021p83-89
Fauzi, I., & Setyawati, S. P. (2021). Sinema Edukasi Untuk Memperkuat Perilakusopan Santun Siswa. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 1, 248-251.
Flurentin, E., & Hamibawani, S. Z. (2023). Pengembangan Panduan Permainan SimulasiUlar Tangga untuk Mencegah Prokrastinasi Akademik Siswa SMK. Buletin Konseling Inovatif, 3(1). 81–90. doi: 10.17977/um059v3i12023p81-9
Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. Longman Publishing.
Khairunnisa, K., Nurmaya, A., & Purnamasari, S. S. (2021). Efektivitas layanan bimbingan kelompok melalui sinema edukasi untuk menurunkan perilaku bullying peserta didik. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 218-224.
Kurniati, L., & Fakhruddin, A. U. (2018). Pengaruh optimisme terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika pada siswa SMA. In prosiding seminar nasional & internasional (Vol. 1, No. 1).
Marom, A., Handayani, A., & Venty, V. (2022). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bangsri. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 4091-4098.
Masitoh, A. R., & Hidayat, E. N. (2018). Hubungan optimisme dengan mekanisme koping pada mahasiswa tingkat akhir di stikes muhammadiyah kudus dalam menghadapi skripsi. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 9(1), 97-103.
Muharammah, N. W., Setiyowati, A. J., & Flurentin, E. (2022). Pengembangan" Perasaan Kita" sebagai Upaya Internalisasi Empati pada Siswa SMP. Buletin Konseling Inovatif, 1(2), 64-73.
Nabilah, M., Atmoko, A., & Flurentin, E. (2021). Pengembangan Media Permainan Simulasi Jujur Tantangan untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa SMP Laboratorium UM Malang. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(2), 148-155.
Nasrullah, A. C., & Reza, M. (2020). Pengembangan Buku Panduan Kegiatan Pembelajaran Mitigasi Bencana Kebakaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Teratai, 9(01), 1-12.
Nufi, E. P., Setiyowati, A. J., & Rahman, D. H. (2021). Panduan Self Instruction dengan Pendekatan Structured Learning Approach untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(2), 228-234
Prayitno. (2004). Layanan L1-L9. Padang: BK FIP UNP.
Saputra, M. A. R., Indreswari, H., & Rahman, D. H. (2022). Pengembangan Panduan Teknik Sinema Edukasi untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 2(5), 460-470.
Setyadi, B., & Seotjiningsih, C. H. (2022). Hubungan antara optimisme dan Adversity Intelligence pada siswa kelas X SMA Virgo Fidelis Bawen. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 13(3).
Sidabalok, R. N., Marpaung, W., & Manurung, Y. S. (2019). Optimisme dan self esteem pada pelajar sekolah menengah atas. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 3(1), 48-58.
Simbolon, J. (2020). Penerapan metode layanan bimbingan kelompok untuk meningkatkan disiplin belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(1), 77-88.
Soenarto. (2008). Penelitian Pengembangan Research & Development (R&D) Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Makalah disajikan dalam Sarasehan Metodologi Penelitian, di Program PascaSarjana UNY.
Terry, A. A. (2020). Penerapan Sinema Edukasi UntukMeningkatkan Resiliensi Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Buduran Sidoarjo. Jurnal BK Unesa, 11(1).
Wardani, Ita. A., & Sugiharto, Dwi. Y. P. (2020). Hubungan Adversity Quotient dan Dukungan Sosial Dengan Optimisme Akademik Pada Siswa SMP Negeri 1 Wanadadi. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, 4(2), 160-178.
Widyawati, A. G., Aprinastuti, C., & Mayasari, E. D. (2020). The Pengembangan buku panduan permainan tradisional dalam pembelajaran matematika tema 2 untuk siswa kelas II SD. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 5, pp. 145-154).
Authors
Copyright (c) 2024 Elia Flurentin, Arbin Janu Setiyowati, Jasmine Anantiya Mahardika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.