Challenges of Follow-up in Guidance and Counseling Service: Perspective from Guidance and Counseling Service

Syifa Mudrikah, Uman Suherman

Abstract

This research examines the difficulties encountered in the implementation of follow-up guidance and counseling services, with a particular focus on the perspectives of school counselors. For the research methodology, a qualitative case study approach was adopted, along with semi-structured interview techniques. The findings indicate that the implementation of the follow-up stages of guidance and counseling is hindered by the absence of evaluation, supervision, and reporting, as well as the lack of support from the school. This can be identified as the primary obstacle to the implementation of follow-up. In light of these findings, this study offers a comprehensive examination of the aforementioned challenges and proposes strategies for enhancement.

References

Asni, A. & Ilahi, F. N (2022). Peningkatan Kompetensi Evaluasi Program BK Terhadap Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 4(3), 80-83.
Febriani, R. D., & Triyono, T. (2018). Faktor Penghambat Pelaksanaan Evaluasi Program Bimbingan dan Konseling oleh Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Counseling Care, 2(1), 21-27.
Fitriani, E., Neviyarni, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2022). Problematika layanan bimbingan dan konseling di sekolah. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(3), 174-180.
Hakim, R., Ahmad, R., & Syukur, Y. (2023). Hambatan Dalam Penyusunan dan Pelaksanaan Program BK di SMA. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7703-7711.
Hidayah, N. (2015). Peluang dan Tantangan Guru BK Berdaya Saing di Era MEA. In Makalah dalam Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling: Profesi BK di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA), di Universitas Muhammadiyah Malang, Jawa Timur, Indonesia.
Hidayat, A. H. (2020). Evaluasi program bimbingan dan konseling. Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 137-150.
Kamaruzzaman, K. (2016). Analisis faktor penghambat kinerja guru bimbingan dan konseling sekolah menengah atas. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(2), 229-242.
Khairunisa, K., Rustam, A., Nurkholis, I., Mansyur, A. I., Maslikhah, M., & Badrujaman, A. (2019). Hubungan antara Keterampilan Evaluasi dengan Keterlaksanaan Evaluasi Program BK di SMA Se-Kecamatan Cilinci Jakarta Utara. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 5(1), 21-27.
Kurniati, D., Musyofah, T., & Ojil, A. P. (2021). Pelaksanaan Supervisi bimbingan konseling dalam meningkatkan keterampilan layanan konseling Guru BK SMA Kabupaten Rejang Lebong. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(1), 133-148.
Lilis, L., Musyarofah, A., Naomi, D., Salamah, N., & Badrujaman, A. (2023). Keterlaksanaan dan Hambatan Evaluasi Program Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Menengah Pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(3), 1346-1354.
Mufaridah, H., & Zukin, A. (2023). Evaluasi dan Supervisi Program Bimbingan dan Konseling pada jenjang SMP, SMA dan SMK di Pesantren ‘X’ kabupaten Situbondo. Konseling At-Tawazun: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Islam, 2(2), 124-133.
Musyofah, T., Pitri, T., & Sumarto, S. (2021). Evaluasi program BK sebagai upaya untuk meningkatkan mutu program layanan BK. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 4(3), 304-312.
Nurahma, G. A., & Hendriani, W. (2021). Tinjauan sistematis studi kasus dalam penelitian kualitatif. Mediapsi, 7(2), 119-129. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2021.007.02.4
Rakhmawati, D. (2017). Konselor sekolah abad 21: tantangan dan peluang. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1). 58-63.
Roswell, E. (2014). Arts management: Uniting arts and audiences in the 21st century. Oxford University Press.
Suherman AS, U. (2015). Manajemen Bimbingan dan Konseling. Rizki Press.
Sulistyo, U. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Jambi: Salim Media Indonesia.
Tim Pengembangan Modul Pembelajaran PKB Guru MA. (2020). Modul Pembelajaran bimbingan dan konseling: Evaluasi, pelaporan dan tindak lanjut pelaksanaan program bimbingan dan konseling. Direktorat Guru dan Tenaga Kependidikan Madrasah Kementrian Agama RI.
Tim Penyusun Panduan Bimbingan dan Konseling. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Atas (SMA). Ditjen Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Zimmerman, L. V. K. (1968). The organization and administration of guidance services in the Wayne Community High School (Doctoral dissertation, Drake University).

Authors

Syifa Mudrikah
syifamudrikah22@upi.edu (Primary Contact)
Uman Suherman
Mudrikah, S., & Suherman, U. (2024). Challenges of Follow-up in Guidance and Counseling Service: Perspective from Guidance and Counseling Service. Buletin Konseling Inovatif, 4(1), 36–43. https://doi.org/10.17977/um059v4i12024p36-43

Article Details