Kebijakan Full Day School di Sekolah Dasar: Problematika dan Solusinya
Keywords:
Policy, Full Day School, Madrasah IbtidaiyahAbstract
Thiis research explains the Full Day School (FDS) policy as a solution to take advantage of children's learning time that is neglected by the family. This study used descriptive qualitative method with samples of madrasah heads and class teachers at MI Al Ma'had An-Nur. Data was collected by unstructured interviews and analyzed with the miles and hubberman model. The results showed that FDS extended a child's learning time and helped shape a positive learning environment and more in-depth material. FDS supporting factors include foundation policies, qualified human resources, support from student guardians, and encouragement to form human beings. Inhibiting factors include energy, infrastructure, cost, and experience. The school tried to overcome this by raising awareness of education personel, seeking the support of the committee and parents, and forming a JAMU TERNAMA team.
References
Akhsanul In’am. (2015). Menguak Penyelesaian Masalah Matematika. Am Publishing.
Andriani, R. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan Tentang Full Day School Dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Di Smp.
Diani, F. U., Dewi, R., & Amalia, I. (2023). Pengambilan Keputusan Orang Tua Dalam Pemilihan Sekolah Bagi Anak. Jurnal Psikologi Terapan (Jpt), 5(1), 47. Https://Doi.Org/10.29103/Jpt.V4i1.9373
Fitriyana, D., Pransisca, S., & Ardiyanto, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Orang Tua Dalam Pengambilan Keputusan Memilih Sekolah Negeri Untuk Anak Di Kelurahan Bukit Cermin, Kecamatan Tanjungpinang Barat, Kota Tanjungpinang, Kepulauan Riau. 1(7).
Haluti, I. M. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Sistem Full Day School Di Mim Unggulan Kota Gorontalo. Jurnal Ilmiah Al-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 2(2), 195–210. Https://Doi.Org/10.30603/Jiaj.V2i2.680
Hasnadi, H., & Zalina, I. (2022). Implementasi Full Day School Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Aceh Barat. Sap (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 123–131. Https://Doi.Org/10.30998/Sap.V7i1.11638
In’am, A. (2018). Implementasi Kebijakan Full Day School Di SDN 3 Blimbing Kota Malang. 6.
Iqbal, M., Nurfadillah, L., Hia, A. R., Br. Purba, S. L., & Naufal, A. (2023). Implementasi Kebijakan Pendidikan Full Day School Di Smp-It Nurul Ilmi. Journal On Education, 5(2), 3228–3338. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V5i2.990
Iqbal, M., Rahmah, A., Muthe, W., Harahap, R., Siregar, A. H., & Sofia, I. (2023). Analisis Kebijakan Pendidikan Full Day School Di Sd Islam Terpadu Al Anshar Tanjung Pura. Journal On Education, 5(2), 2426–2435.
Mertika, M., & Frahasini, F. (2020). Dampak Sosial Sistem Full Day School Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PIPSi (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 5(2), 49. Https://Doi.Org/10.26737/Jpipsi.V5i2.1980
Nurliana, N., Ulya, M., Sukiyat, S., & Nurhasanah, N. (2022). Peran Keluarga Terhadap Pendidikan Anak Perspektif Hukum Islam. Kreatifitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 11(1), 22–35. Https://Doi.Org/10.46781/Kreatifitas.V11i1.403
Pratiwi, Y. (T.T.). Dampak Full Day School Terhadap Perkembangan Sosial Anak (Dilihat Dari Beberapa Ilmu Sosial : Sejarah, Sosiologi, Psikologi, Hukum, Dan Ekonomi).
Presiden Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 20.
Rahmayani, F., Bahrani, B., & Hadi, S. (2020). Problematika Sistem Pembelajaran Full Day School Di Sd Islamic Center Samarinda. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 49–68. Https://Doi.Org/10.21093/Twt.V7i2.2441
Razak, A. J., & Ahmad, M. R. S. (2021). Kendala Full Day School Di SMAN 16 Makassar. 1(3).
Rupiah. (2020). Problematika Penerapan Full Day School Pada Madrasah Di Bengkulu Tengah. Jurnal As-Salam, 4(2), 364–378. Https://Doi.Org/10.37249/As-Salam.V4i2.198
Rusadi, M. A., & Fauzi, A. M. (2022). Rasionalitas Orang Tua Dalam Memilih Sekolah Anak Di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT). Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 14(1), 40–45. Https://Doi.Org/10.47435/Al-Qalam.V14i1.711
Saichu, M. I. (2022). Implementasi Program Pendidikan Full Day School Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Sd Insan Terpadu Paiton Probolinggo. Ulul Amri: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 77–85. Https://Doi.Org/10.18860/Uajmpi.V1i2.1029
Saleh, M., & Hakim, L. (2020). Analisis Implementasi Full Day School Terhadap Respon Orang Tua Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Samawa Cendekia Kabupaten Sumbawa. Jurnal Tambora, 4(2a), 54–62. Https://Doi.Org/10.36761/Jt.V4i2a.775
Salfiah, S., Intani, Q., Andini, S., & Astuti, A. P. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Orang Tua Dalam Memilih Sekolah Sd Dan Smp Untuk Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 5.
Samsu. (2017). Metode Penelitian Teori Dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, Serta Research & Development. Pusaka.
Soeli, Y. M., Yusuf, M. N. S., & Lakoro, D. D. K. (2021). Tingkat Stres Siswa Pada Sekolah Yang Menerapkan Sistem Full Day School. Jambura Nursing Journal, 3(1), 1–11.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Utami, T. H. (2018). Pelaksanaan Program Full Day School Di SDIT Anak Sholeh Sedayu Kabupaten Bantul. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 7(6), 687–694. Https://Doi.Org/10.21831/Sakp.V7i6.13166