Pelatihan Penyusunan Program Kerja dalam Mengoptimalkan Peran Dewan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.17977/um050v7i12024p19-28Keywords:
training, work program, the role of the education board, pelatihan, program kerja, peran dewan pendidikanAbstract
Abstract: This community service article aims to describe the results of training in the preparation of work programs in optimizing the role of the education board. Methods The implementation of this activity is in the form of education and training through workshops. The location of the activity is at the Mojokerto Regency Education Council office. The target of this activity consisted of the administrators of the Mojokerto Regency Education Council and several representatives from lower levels. The number is 11 people. The stages of implementing this activity include: (1) the implementation of this activity using an educational approach and workshop training. Data were collected during the activity using observation and interview techniques. The analysis uses a qualitative approach by finding a tendency to conclude. The results of the workshop can be in the form of a work program for the Board of Education that will be implemented in the future. The results of the implementation of the activities showed that the workshop was able to improve, (1) the ability of the activity participants in preparing the work program of the education council, (2) the results of the preparation of the resulting work program could increase the optimization of the role of the education council in advancing education, but it was not optimal.
Abstrak: Artikel pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk menggambarkan hasil pelatihan penyusunan program kerja dalam mengoptimalkan peran dewan pendidikan. Metode Pelaksanaan kegiatan ini berupa pendidikan dan pelatihan melalui workshop. Lokasi kegiatan di kantor Dewan Pendidikan Kabupaten Mojokerto. Sasaran kegiatan ini terdiri dari para pengurus Dewan Pendidikan Kabupaten Mojokerto dan beberapa perwakilan dari tingkat di bawahnya yang berjumlah 11 orang. Pelaksanaan kegiatan ini menggunakan pendekatan pendidikan dan pelatihan workshop. Data dikumpulkan pada saat kegiatan dengan teknik observasi dan wawancara. Analisisnya menggunakan pendekatan kualitatif dengan menemukan kecenderungan untuk disimpulkan. Hasil workshop berupa program kerja Dewan Pendidikan yang akan dilaksanakan di masa mendatang. Hasil pelaksanaan kegiatan menunjukkan bahwa melalui workshop mampu ditingkatkan (1) kemampuan peserta kegiatan dalam penyusunan program kerja dewan pendidikan dan (2) optimalisasi peran dewan pendidikan dalam memajukan pendidikan (meskipun belum maksimal) sebagai hasil dari penyusunan program kerja.
References
Ahmad, I. (2013). Effect of Community Participation in Education on Quality of Education: Evidence from a Developing Context. Journal of Education and Vocational Research, 4(10). https://doi.org/10.22610/jevr.v4i10.133
Asha, L. (2019). Peran Dewan Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Kabupaten Rejang Lebong. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(1), 38. https://doi.org/10.29240/jsmp.v3i1.739
Astawa, I. N. T. (2017). Memahami Peran Masyarakat dan Pemerintah Dalam Kemajuan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2)(197). https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.200
Dacholfany, M. I. (2017). Inisiasi Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia Islami Di Indonesia Dalam Menghadapi Era Globalisasi. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(01), 1–13. https://doi.org/10.24127/att.v1i01.330
Dakir, Umiarso, & Arbangi. (2016). Manajemen Mutu Pendidikan. Palangkaraya: Kencara.
de Vries, B., & Pieters, J. M. (2007). Exploring the role of communities in education. European Educational Research Journal, 6(4), 382–392. https://doi.org/10.2304/eerj.2007.6.4.382
Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90
Herawati, E. S. B., Suryadi, S., Warlizasusi, J., & Aliyyah, R. R. (2020). Kinerja Dewan Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.29240/jsmp.v4i1.1435
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan, (2010). file:///C:/Users/User/Downloads/PP 17 Tahun 2010 (1).pdf
Indonesia, Presiden Republik. (1992). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 1992 Tentang Peranserta Masyarakat Dalam Pendidikan Nasional.
Indonesia, Presiden Republik. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Sekretaris Negara Republik Indonesia.
Kaplun, E. (2021). 3 Steps to Improve Eduation in Indonesia. The Borgen Project.
Mendiknas. (2002). Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 044/U/2002 Tentang Dewan Pendidikan Dan Komite Sekolah. https://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/kepmendiknas_044_02.pdf
Pailwar, V. K., & Mahajan, V. (2005). Janshala in Jharkhand: An experiment with community involvement in education. International Education Journal, 6(3).
Parji, F., & Prasetya, A. (2020). Community participation in developing educational quality for primary school in Madiun City. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(Extra6). https://doi.org/10.5281/zenodo.3987601
Rahman, E. (2020). Optimalisasi Peran Dewan Pendidikan sebagai Implementasi Otonomi Daerah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Kabupaten Bandung Barat. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/47570%0A
Rusdiana, H. A. (2014). Konsep inovasi pendidikan. Konsep Inovasi Pendidikan, 269. http://journal.umg.ac.id
Sada, H. J. (2017). Peran Masyarakat Dalam Pendidikan perspektif Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1)(117). https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2120
Zoraya, I., Akram Harmoni, S., & Wiardi, S. (2021). Hubungan kapabilitas inovasi, berbagi pengetahuan, dan luaran produk baru pada sektor usaha industri kreatif. April 2020. https://doi.org/10.51182/jeamm.v1i2.1836.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Generic License.